טכנאי תיקון מזגן על קירור מים מגדל גינדי תל אביב

איך מתבצע תיקון מזגן על קירור מים?

מקרה שבו נדון היום הוא של הלקוח:

מגדל גינדי תל אביב

תיאור התקלה במזגן על ידי הלקוח:

מזגן מקורר על ידי מים מהצ'ילר בבניין הפסיק לקרר, למעשה יוצא ממנו רק אוויר רגיל ללא קירור כלל.

ממצאי הטכנאי:

אומנם המזגן מקורר על ידי מים, אך ישנה טעות נפוצה של לקוחות ואף של טכנאי מזגנים שאינם מתעסקים או מכירים מזגנים הפועלים על ידי קירור מים.

כאן הרגע להסביר את ההבדלים בין מזגן שעובד על ידי צ'ילר למזגן הפועל על ידי הספקת מים ממגדל קירור.

מזגן המקורר על ידי צ'ילר:

למעשה יחידת הקצה (פנקוייל) הממזג את החלל, מקבל מים קרים מהצילר.

המזגן הנ"ל אינו מייצר קור בפני עצמו אלה מקבל מים בטמפרטורה נמוכה מאוד של כ-5 עד -8 מעלות מהצ'ילר שעוברים דרך סוללת מאייד בתוך צנרת הפאנקוייל.

כאשר מפוח המצוי בתוך המזגן מאלץ את האוויר לחדור דרך הסוללה במגע ישיר עם צינורות המים הקרים ועל ידי כך האוויר מתקרר וזורם לחלל המקום אותו נרצה לקרר.

מזגן המקורר על ידי מגדל קירור

מזגן זה המכונה ווטר סורס (מקורר על ידי מקור מים) שונה בתכלית ממזגן המקורר על ידי צ'ילר, מזגן זה הינו עצמאי ומייצר את הקור בעצמו.

בניגוד לפיין קוייל, למזגן ווטרסורס מדחס שתפקידו לייצר קור כמו מזגן רגיל שאנו מכירים.

תפקיד המים שמגיעים ממגדל הקירור בטמפרטורת הסביבה (כזכור בפאן קוייל המים מגיעים מהצילר בטמפרטורה של כ-5 מעלות).

כאן במגדל הקירור המים מגיעים בטמפרטורה של 24 מעלות עד 32 שהם נועדו בעיקרון לבצע את פעולת המאוורר החיצוני שמתבצע במזגן רגיל.

רכיב מיוחד הקרוי מחליף חום מקבל את המים מהמגדל הקירור שדרכו הם עוברים ומקררים את גז המזגן אשר גם הוא עובר דרך אותו מחליף חום בצנרת משלו בטמפרטורה של כ-90 מעלות.

המים מקררים את הגז ומתחממים בעצמם. המים החמים שהתחממו לטמפרטורה של כ 40 מעלות יחזרו חזרה למגדל הקירור ושם יתקררו שוב וחוזר חלילה.

אם נחזור רגע לתיאור הלקוח בוא הוא טוען כי המזגן מוזן ממים על ידי צ'ילר, כעט אנו מבינים שבפתיחת קריאת השירות, התיאור אינו נכון,

אך כאמור מדובר בטעות נפוצה שגם טכנאי מזגנים למזגנים שאינם מכירים מזגנים עם מזגן הספקת מים חוטאים בה.

ממצאי הטכנאי:

כאמור מדובר במזגן ווטר סורס המקבל את מקור המים ממגדל קירור.

במדידת לחץ הגז במזגן נמצא כי לחץ הגז גבוהה מידי מה שמרמז כי קירור הגז על ידי המים אינו מספיק שכן למדנו בפיזיקה כי חלץ וטמפרטורה הינם ביחס ישיר.

כלומר שטמפרטורה עולה גם הלחץ יעלה וההפך (הדוגמה הטובה ביותר שכולנו מכירים היא שבחורף יש להוסיף לחץ אוויר בצמיגי המכונית).

חוסר קירור הגז יכול לנבוע ממספר תקלות, אציג את העיקריות שביניהן:

מגדל הקירור

כאמור מגדל הקירור הוא מקור המים המגיעים למזגן ווטר סורס, תקלה במגדל הקירור שמזרים מים חמים מידי או בלחץ נמוך מידי יגרום להתחממות יתר לגז המזגן.

מסנן מים סתום

ברוב יחידות מזגני ווטר סורס מותקן מסנן מים בכניסה למחליף חום השומר עליו מפני לכלוך, מסנן מים סתום לא יאפשר זרימה טובה של מים למחליף חום ושוב חוסר קירור למזגן שיעלה את הלחץ הגז ויפסיק את פעילות המזגן.

מחליף חום סתום

יכול להיות שהמים המגיעים ממגדל הקירור הם בלחץ וטמפרטורה טובים, יכול להיות שגם המסנן בכניסה למחליף חום נקי ותקין, אך ישנם מצבים, במיוחד במזגני ווטר סורס שעובדים באינטנסיביות ולאורך זמן.

מחליף החום שאחראי לקירור הגז בעצנו נסתם, לרוב מחליף חום שהתקלקל יגרום ללחץ גז גבוהה מאוד ובמהירות מה שיגרום למדחס להפסיק בתוך מספר שניות.

מחלף חום יכול להיסתם קליל מלכלוך שהצטבר עם השנים (במקרה כזה לא ניתן לתקנו ולכן יש צורך להתקין מחליף חום חדש) או לצבור שכבת אבנית דקה על צינורות הנחושת שבתוך המחליף חום.

האבנית יוצרת כמעין מחיצת בידוד בין הגז החם למים הקרים ובכך לא מתאפשר העברת חום טובה.

זהו מצב בעייתי ביותר כיוון שמצד אחד המזגן ממשיך לעבוד ואפילו מקרר מבלי שנרגיש כי המזגן עובד בלחץ גבוהה.

המצב הזה בעייתי כיוון שהמדחס עובד במאמץ קבוע, מעבר לכך שהמזגן יעבוד בתפוקת קירור מוחלשת, צריכת החשמל תיהיה מוגברת ומעל הכול המדחס עלול להינזק.

זיהוי התקלה בזמן מאפשר תיקון מחליף חום, מחליף חום שצבר אבנית או לכלוך שגרם לסתימת מחליף החום באופן מוחלט לא יהיה אפשרות לתקנו ולכן יש צורך בהחלפתו.

תיקון מחליף חום

כאמור מחליף חום שהפסיק לתפקד בתפוקה מלאה אך עדיין ישנה זרימת מים מצד כניסת מי הקירור לצד חזרתם, עדיין יש סיכוי לתקנו, החיסרון הגדול בתיקון מחליף חום לאומת התקנת מחליף חום חדש הינו הזמן,

שכן החלפת מחליף חום חדש מתבצע בתוך כשעתיים, תיקון מחליף חום בין 12 ל- 24 שעות בנוסף תיקון מחליף חום לרוב לא יהיה מושלם כיוון שלא ניתן באמת לדעת האם התיקון הצליח במלאו ואין באמת מדיד מדויק לדעת שהוא נקי לחלוטין.

החלפת מחליף חום

כאמור ישנם מצבים בהם לא ניתן לתקן מחליף חום מסיבות שונות, העיקרית שבהם הינה דליפת גז ממחליף החום כיוון שצנרת הגז כולה עטופה בצנרת המים ואין גישה לתיקון.

גם נזילת מים מהמחליף חום לרוב לא ניתן לתקן וגם אם כן לא מומלץ.

מחליף חום סתום לגמרי גם לא ניתן לתקן כיוון שעצם התיקון הוא הזרמת חומרים ממיסים ומאחר שהוא סתום לחלוטין לא ניתן להזרים את החומרים.

בעיקרון בכל מקרה עדיף להחליף את המחליף חום התקול בחדש אם רוצים לקבל תפוקת קירור מלאה.

תיקון יהיה כדאי ביחידות קירור גדולות במיוחד משקולי עלויות או מחליף חום שכבר אין אפשרות להשיג בשל הפסקת ייצור או יבוא.

הלחמת תיקון במזגן ווטר סורס
הלחמת תיקון במזגן ווטר סורס

תיקון מזגן עם קירור מים?

יש לעדכן את הטכנאי האם מדובר בצ'ילר המפעיל מזגן פן קוייל, או שמדובר על מזגן עם קירור מים ממגדל קירור המספק מים למזגן ווטר סורס.

כאמור הבדל מהותי, כמו כן יש לבדוק באיזה מזגן מדובר האם מזגן יוניק?

או מזגן אוריס?

או כל חברה אחרת, ישנם טכנאים המתקנים סוגים שונים של מזגנים.

אך לא בהכרח את המזגן שברשותכם, הימנעו מתשלום מיותר עבור ביקור של טכנאי שלא מכיר את המזגן שברשותכם.

 

זקוקים לתיקון מזגן הפועל עם מים?

מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו נגיע אליכם בהקדם האפשרי.

דילוג לתוכן