מדחס למזגן

טכנאי מזגנים מומחה להחלפת מדחסים מכל הסוגים.

מדחס הוא לב ליבו של המזגן, למעשה הוא החלק העיקרי האחראי על יצירת הקירור.

מדחס תקול משמע המזגן לא מקרר.

סיבות למדחס תקול:

קימים מספר סיבות עיקריות למדחס שאינו עובד:

מדחס מקצר

מדחס המזגן בנוי משני חלקים חלק ראשון אחראי לדחיסה של הגז (קיימים מספר שיטות דחיסה שאליהם אדבר בהמשך).

החלק השני הוא מנוע חשמלי המחובר לציר שתפקידו להפעיל את המדחס.

במדחסים הנפוצים שני הרכיבים, גם המנוע החשמלי וגם המדחס המונע על ידיו, מורכבים מיחידה אחת.

כלומר, תקלה באחד מהם דורש את החלפת שניהם כיוון שהם סגורים במיכל ברזל אטום.

קצר במדחס יכול להיגרם משתי סיבות עיקריות:

עומס יתר

כאשר החלק של המדחס (החלק המכני) עצמו שחוק ובשל כך המנוע החשמלי יתאמץ בניסיון לסובב את המדחס ולכן ידרוש זרם יותר מהנדרש מאשר במצב תקין עד כדי הפעלת המפסק המגן חשמלית האחראי על הגבלת הזרם בלוח החשמל שיקפוץ ויפסיק את ההזנה למזגן.

מקרה שני

יקפיץ את מפסק הזרם כאשר המנוע שמפעיל את המדחס מקצר.

הדבר נגרם מבלאי או התחממות יתר של חוטי הליפוף האחראים לסיבוב המנועה של המדחס.

כשהבידוד של החוטים בלויי הם נוגעים אחד בשני וצריכת הזרם עולה במהירות עד כדי ניתוק הזרם של מפסק המזגן.

עוד סיבות לקצר

ישנן סיבות נוספות שכתוצאה מהן מדחס מקצר, כמו למשל לחות שהצליחה לחדור למערכת הגז במזגן שתגרום להקפצת ממסר פחת.

מדחס תקול אשר עובד, אך לא דוחס גז

כאמור, המדחס בנוי בתוכו משני חלקים.

ישנם מקרים שהמנוע החשמלי של המדחס תקין לחלוטין, אך המדחס שחוק מה שגורם לבריחת גז מאזור הלחץ הגבוהה לאיזור לחץ הנמוך.

במקרה כזה, המדחס לא יצליח לדחוס כמות גז מספקת, ולכן המזגן לא יצליח לפתח את הלחץ הדרוש לפעילות תקינה.

בשך תופעה זו, תפוקת המזגן והקירור תרד משמעותית.

במקרים מסוימים השחיקה כה גדולה עד כדי כך שהמזגן לא יקרר כלל.

ניתוק ציר

מקרה נוסף, אך נדיר, הוא שהציר המחבר בין המנוע החשמלי למדחס ניתק ולכן יסתובב חופשי ללא דחיסה כלל.

תקלת שסתום מעקף

תקלת מדחס נוספת הינה כאשר שסתום המכונה "ביי-פס" (מעקף) המיועד להגן על המדחס מפני התפתחות של לחץ גבוהה מידי מפתח ומייצר מעקף בין אזורי הלחץ גבוהה/נמוך.

במדחס עם בעיות לחץ גבוהה שיגרום לפתיחת השסתום להגנת לחץ גבוהה מספר רב של פעמים, יפעיל את שסתום הביטחון שוב ושוב.

הפעלה חוזרת זו עלולה לגרום לכך שבסופו של דבר זה עלול לגרום לסתום להישאר פתוח.

כיוון שהסתום ישאר פתוח ולא יחזור למצבו הטבעי אז יווצר מצב שבו מדחס המזגן אומנם יעבוד מבחינה חשמלית, אך המזגן לא יקרר בשל המעקף הפנימי של המדחס.

דוגמה לתקלת מדחס נפוצה מבחינה חשמלית

בנוסף להגנת מעקף המגנה מפני לחץ גז גבוהה מידי, למדחס ישנה הגנה נוספת, הגנה למניעת התחממות יתר.

במקרה של התחממות יתר במדחס, הנובע מסיבות שונות, כמו למשל חוסר בגז מזגנים, שהרי הגז הקר עובר גם דרך המדחס ומשמש לקירורו.

במצב של חוסר גז אין מה שיקרר את המדחס ובכך הוא יתחמם ולכן בתוך המדחס מותקן מגן התחממות יתר המכונה בי-מיטל (דו מתכת) שתפקידו להפסיק את הזרם המגיע למדחס למספר שעות עד שיתקרר וישוב לפעול.

הזנחה של טיפול בתקלת חוסר הגז, תגרום למדחס להתחמם שוב ושוב ולכן במקרה כזה של מספר רב של ניתוקים של המגן( בניסיון להגן על המדחס), עלול מגן הבי-מייטל עצמו להינזק (להיתקע פתוח).

נזק זה של המגן עלול לעצור את אספקת הזרם למדחס, ובשל כך המדחס כבר אינו שמיש ויהיה עלינו להחליפו.

החלפת מדחס למזגן

כאמור, מדחס המזגן הינו לב המזגן והחלק החשוב והיקר במערכת המיזוג, לכן החלפת מדחס למזגן חייב להתבצע על ידי טכנאי מזגנים מומחה ומנוסה.

החלפת מדחס כרוכה במיומנויות שונות:

ראשית, רוב המדחסים מחוברים בצינורות נחושת לצנרת המזגן בהלחמה (במקרים מסוימים המדחס מחובר בהברגה).

על מנת לבצע החלפת מדחס יש לנתק את הצנרת על ידי חימום החיבורים עם מבער רב עוצמה(ברנר).

לאחר ניתוק הצנרת, יש להתקין את המדחס החדש בהלחמה מדויקת על מנת למנועה דליפה שכן המדחס מייצר לחצים גבוהים ביותר.

הלחמה המתבצעת על ידי טכנאי מזגנים שאינו מיומן מספיק עלול לגרום לנזק למדחס בפרט ולמזגן בכלל.

סוגי מדחסים:

מדחס בוכנתי – מדחס נפוץ ביותר לפחות עד לפני כעשור.

המדחס אמין מאוד ובעל תפוקה גבוהה יחסית.

החיסרון הגדול של מדחס בוכנתי הוא הרעש הגבוה שהוא מייצר באופן יחסי למדחסים אחרים.

היתרון העיקרי שלו זה שמדחס בוחנתי (תלת פזי) מסוגל לתפקד גם בהיפוך פזה.

כלומר, הוא מסוגל לעבוד בשני כיווני סיבוב בניגוד למדחסים אחרים שהכיוון סיבוב מוגדר מראש ולא ניתן לשנותו.

מדחס בוכנתי פועל כדוגמת מנוע ברכב רק "הפוך", כלומר בוכנה הנעה בתוך גליל.

כאשר היא יורדת היא יוצרת וואקום (תת לחץ) ועל ידי כך היא יונקת גז.

כאשר היא עולה כלפי מעלה שסתום היניקה נסגר והגז מזגנים (קר) נדחף לצינור הדחיסה.

כמובן שההסבר פשטני ביותר אך כך זה עובד באופן עקרוני.

מדחסים בוכנתיים קיימים בכל מיני גדלים, ומשמשים לסוכי מזגנים שונים, אך משהוחלף הגז מזגנים מפראון  22R  לגז הירוק 410 R, המדחס הבוכנתי יצא מכלל שימוש, ובכול זאת עדיין קיים במזגנים תעשייתיים גדולים במיוחד.

בחברת אר-אל מערכות, תוכלו למצוא טכנאי מזגנים מומחה להחלפת מדחס בוכנתי לכל סוגי המזגנים.

סוגי מדחסים נוספים

ישנם עוד מספר סוגים של מדחסים בטכנולוגיות שונות כמו למשל:

  • מדחס סיבובי
  • מדחס צנטריפוגלי
  • מדחס סקרול
  • מדחס בורגי

אך הנפוצים ביותר כיום למערכות מיזוג הם מדחסי סקרול ומדחסים בורגיים.

המדחס הבורגי

בנוי משני ברגים המוצמדים אחד לשני ומסתובבים בתאום מושלם הגז נלכד ברווח שבין הברגים ונדחף לכיוון הדחיסה וכך יוצר את לחץ הדחיסה הנדרש.

מדחס סקרול

קצת מסובך יותר להסבר, אך בגדול מדובר בטכנולוגיה פשוטה שבה מתכת גמישה הבנויה ממעין חלזון שמסתובב וכך דוחף את הגז מצד אחד לצידו השני.

בשני המדחסים האלה כיוון הסיבוב הכרחי ושינוי כיוון הסיבוב עלול לגרום נזק ובטח שלא ידחוס את הגז וכמובן שהמזגן לא יקרר.

החלפת מדחס למזגן בעל מדחסים אלה צריכים להתבצע על ידי טכנאי מזגנים מומחה שכן התקנת מדחס אשר תתבצע בידיים לא מיומנות עלולה לפגום בתפקוד המזגן או ביעילות תפוקת המדחס.

בחברת "אר-אל מערכות מיזוג" תוכלו למצוא טכנאים המוכשרים בדיוק למטרה זו, החלפת מדחסים בכל הגדלים החל ממדחס 5 כ"ס תלת פזי ועד החלפת מדחסים של 50 כוח סוס.

ניתן לקבל שירות להחלפת מדחסים למזגני:

  • יוניק
  • אוריס
  • אלקטרה
  • תדיראן

וכן החלפת מדחסים של מזגנים בטכנולוגיות שונות כמו:

  • מדחס למזגן ווטר סורס
  • מדחסים לצ'ילרים
  • מדחס למזגנים רגילים (OFF-ON)
  • מדחסים למזגנים תעשייתיים

ציוד וכלים יעודיים להחלפת מדחסים

כאמור, החלפת מדחס חייבת להתבצע על ידי טכנאי מזגנים ודורשת מיומנות ונסיון רב בביצוע המלאכה אך לא די בכך.

על מנת להשלים את מלאכת התקנת המדחס בצורה מושלמת יש צורך גם בציוד וכלים מתאימים.

ברשות חברתינו הציוד המתקדם ביותר כעזר לטכנאי, החל מכננות המתאימים להרמת המדחס לגובה של עד 40 מטר ובמשקל של עד 500 קילו וזאת על מנת לבצע את העבודה גם במקומות ללא גישת מנוף להרמת המדחס.

כלומר גם במקומות שאין אפשרות למנוף להגיע בשל מכשולים המונעים את כניסתו למקום בו מתבצעת העבודה.

כמו כן, ציוד הלחמה עם ראשים המתאימים להלחמת צנרת נחושת בעוביים שונים מצינור רבע ועד לעובי של 3 צול.

מרחיב צנרת פנאומטי להתאמת החיבורים באופן מושלם בין המדחס לצנרת המזגן, מכופף צנרת פנאומטי לזווית מדויקת ועוד כלים מיוחדים לעזר על מנת לבצע את התקנת מדחס בצורה האיכותית ביותר.

כל זה מאפשר לנו לבצעה את מלאכת החלפת המדחס בצורה הטובה האיכותית והמהירה ביותר, ובכך להשיב לכם את המזגן לפעילות בתפוקה מרבית.

זקוקים להחלפת מדחס למזגן מכל סוג וגודל? אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ואנו בדרך אליכם.

מחלקה מיוחדת להחלפת מדחסים בגובה למזגני ווטר סורס בקניונים ובמפעלים.

ביצוע התקנת המדחסים במקומות עם גישה קשה ומוגבלת, (מוזמנים לאתגר אותנו 😊)