מדחס מזגן תעשייתי

המדחס הינו לב ליבו של מערכת המיזוג.

תפקידו של המדחס הוא לייצר לחץ גבוהה במערכת הקירור מצד אחד ולהזרים את הגז לאורך הצנרת מצג שני.

הגברת לחץ במערכת המיזוג מעבר לתפקיד החשוב של דחיסת הגז במעגל סגור במערכת מיזוג בכלל ובמזגנים תעשייתיים בכלל.

מהו תפקידו הראשון של מדחס המזגן?

תפקיד המדחס הינו להגביר את לחץ הגז, הדבר ההכרחי ביותר על מנת לקבל את אפקט הקירור הנדרש.

הגברת הלחץ הכרחית, כיוון שעל ידי הגברת לחץ הגז טמפרטורת הגז עולה גם כן, באופן ישיר.

ההפרש בין טמפרטות הגז במזגן לבין זו שבסביבה החיצונית שלנו יגרום לקירור הגז המצוי  בו.

הגז המערכת הוא בטמפרטורה של כ-90 מעלות בתוך המזגן בשלב הכניסה למעבה (טמפרטורת הסביבה היא כ-40 מעלות בקיץ למשל).

כאשר יתקרר הגז מטפרטורה של 90 מעלות צלסיוס אל כיוון הטמפרטורה של הסביבה הוא יגיע לכ-50 מעלות בסוף התהליך, כך שנרוויח קירור של כ-40 מעלות.

הגז החם יזרום בצנרת הגז בסוללת המעבה הממוקם ביחידת המיזוג החיצונית.

דרך הסוללה מזרים אויר על ידי מאורר שיגרון לאוויר לבוא במגע עם הצינורות בהם זורם הגז החם, האוויר הסביבתי שבטמפרטורה של כ 40 מעלות יגרום לקירור הגז שנמצא בלחץ גבוהה של כ 300psi אם מדובר בפראון 22 ובטמפרטורה של כ90 מעלות. זה התפקיד הראשון והחשוב ביותר של המדחס.

מהו תפקידו השני של מדחס המזגן?

התפקיד השני של המדחס, ולא פחות חשוב, הינו הזרמת הגז במערכת סגורה של המזגן על מנת להשתמש בשינויי לחצים וטמפרטורות של הגז הזורם בצנרת ולנצל זאת לייצור הקירור ומזוג החלל.

כאמור, למדחס חשיבות מהמעלה הראשונה ולכן תקלה במדחס מכל סיבה שהיא כמו למשל:

  • מדחס מקצר
  • מדחס לא נכנס לפעולה
  • מדחס מרעיש אך לא מקרר

במקרים כאלה מערכת הקירור של המזגן לא תבצע את הקירור.

 

מדוע מדחס המזגן מקצר?

אחת הסיבות הנפוצות למדחס מקצר הינו התחממות יתר הנובעת מהפעלת המדחס מחוסר גז שלא טופל בזמן.

מעבר לכך שתפקידו העיקרי לש גז מזגנים לייצר קירור למיזוג החלל הנדרש תפקידו החשוב לא פחות הוא לקרר את המדחס על ידי זרימת הגז דרכו.

חוסר בגז יקטין משמעותית את עוצמת הקירור ומעבר לכך שתפוקת הקירור המורגזת בחלל המקורר.

קירור המדחס לא יתבצע באופן תקין, וחימום יתר של המדחס ולאורך זמן עלול לגרום לשרפת סלילי החשמל המצויים במנוע החשמלי שאחראי לפעולת סיבוב המדחס הממוקם בתוך יחידת המדחס.

חימום יתר שישרוף את החוטים יגרום לקצר במדחס או יותר נכון במנוע ומאחר והמנוע והמדחס הם בתוך יחידת מתכת סגורה.

לא ניתן יהיה לתקן את המנוע החשמלי ונאלץ לבצע החלפת מדחס קומפלט.

מה עושים כדי להימנע מקצר במחדס המזגן?

על מנת להימנע מקצר במדחס הנובע מחוסר גז במזגני תעשיה מותקנות בו הגנות שונות כמו חיישני טמפרטורה וגם חיישני לחץ גז, אך חיישנים אילה לא תמיד מתראים בכל מצב של חוסר גז.

ולכן מומלץ לבצע בדיקות יזומות ללחצי המערכת ולמלא גז מזגנים במידת הצורך.

כמו כן, במידה ונמצא חוסר גז חוזר לעיתים קרובות ניתן להבין כי יש דליפת גז במזגן.

יש לאתר את דליפת הגז ולתקן את מקור הדליפה

בכל מקרה של ירידה בתחושת הקירור יש להפסיק את פעולת המזגן ולפנות לטכנאי מזגנים מסמל לתיקון מזגן תעשייתי לפי סוג המזגן.

גורם נוסף העלול ליצר קצר במדחס

תיתכן תקלה במנוע המאוורר של היחידה החיצונית שתפקידו לקרר את הגז שעובר דרך סוללת העיבוי של המזגן.

הפסקת פעולת מנוע מאורר מכל סיבה שהיא תגרום ללחץ גז גבוהה מאוד ובכך למאמץ גדול של המדחס שינסה להתגבר על לחץ אשר הוא אינו בנוי לכך.

ניסיונות כאלה של המדחס להתגבר על הלחץ הגבוהה שנוצר יגרום להתחממות יתר בליבת המדחס ובמידה ולא יטופל במהרה עלול המדחס להתחמם עד כדי כך שכל המנוע שלו ירתח ויגרום למדחס לקצר.

אגב, במקרה נ"ל גם כן יהיה צורך בהחלפת המדחס.

החלפת מדחס בסוגי מזגנים שונים

קיימים סוגים שונים של מזגנים תעשייתיים ומספר של חברות, לכל מזגן סוג מסוים של מדחס ובתפוקות קירור שונות. לרוב מזגני תעשייה מצוידים במדחסים גדולים.