תיקון מזגן יט"א (יחידת טיפול אוויר) בקניון רמת אביב

שירותי טכנאי לתיקון מזגן יט"א (יחידת טיפול אוויר) בקניון רמת אביב

תלונת הלקוח:

בעת ההפעלה יט"א מקצרת מייד ומקפיצה את מפסק היט"א.

סוג המזגן:

יחידת מיזוג של יוניק מפוצל עם מספר מעבים המחוברים לשתי יטאות.

לכל יטא שני מנועים המפעילים מפוחים היונקים אוויר דרך תעלות מתוך החנות בקניון.

האויר זורם דרך צלעות הקירור של מאייד היט"א וחוזר בחזרה שוב (אוויר קר יותר) דרך תעלות בחזרה לחנות.

ממצאי הטכנאי מזגנים מומחה לתיקון יט"אות:

מבדיקה ראשונית מתברר שאחד מהמנועים באחד משני היטאות הוא זה שמקצר, מדובר במזגן יחסית חדש, ולכן מוזר שמנוע עוצמתי תלת פאזי ישרף כל כך מהר.

בדרך כלל תפקידו של הטכנאי הוא לאתר את התקלה ולתקנה, אך מאחר שמדובר במזגן חדש יחסית ניסינו להבין מה גרם למנוע חדש "לסיים את חייו" כל כך מהר.

כאמור, מדובר בשתי יטאות המקררות חנות דרך תעלות מיזוג.

נהוג שלכל יטאה תהיה תעלה משלה.

מבדיקה ומעקב אחרי תעלת האוויר של היט"א, מסתבר כי תעלת הספקת האויר של היט"א המדוברת מתחברות עם התעלה של היטאה השנייה.

כלומר שתיהן מזינות תעלה אחת!

חיבור שתי יטאות לאותה תעלה:

יצא לי לראות לא פעם שמתקיני מזגנים מתקינים 2 יחידות מיזוג על אותה התעלה.

אחת הסיבות לכך היא הצורך להגביר את לחץ האוויר הקר היוצא מפתחי האוויר של התעלה (למשל בחנות עם תקרה גבוהה שהאוויר הקר לא מגיע עד לתחתית החנות, או בצורך בתחלופת אויר גבוהה במיוחד או סתם לחסוך כסף ועבודה עלי ידי התקנה של תעלה אחת במקום שתיים).

יש יתרונות לכך, אך לא כל מתקין מזגנים מודע לסכנות הכרוכות בחיבור שתי יחידות מיזוג לתעלה אחת, ואני אסביר:

יט"א (יחידת טיפול אוויר) הינה בעלת עוצמת קירור גבוהה ובדרך כלל תותקן בחללים הדורשים קירור בעוצמה גבוהה, לכן נשתמש בה בעיקר למיזוג תעשייתי, אולמות ספורט ולקירור חדרים נקיים.

יט"א היא יחידה נפרדת כלומר מופרדת (מפוצלת) מיחידת המעבה – וזה מאפשר גמישות בהתקנת היחידה ולכן היא מאוד נפוצה במגוון רב של שימוש במיזוג לתעשייה.

וכעת נסביר מהיא הסכנה בהתקנת שתי היטאות עם תעלה אחת כמו במקרה המדובר:

כאמור, במקרה שלנו ישנם שתי יט"אות כל אחת עצמאית עם הפעלה נפרדת, ומכאן מתחילה הבעיה.

ליט"א מנוע עוצמתי מאוד המחובר למפוח שתפקידו לדחוף את האויר לכיוון התעלה, אך כאשר התעלה מפוצלת ומחוברת ליחידה נוספת, רוב האויר יעבור דרך התעלה לחלל שאותו נרצה למזג.

במצב כזה חלק מהאוויר יחזור ליחידת היט"א השנייה המחוברת לאותה התעלה.

כמו שנאמר קודם, כל אחת מהיטאות עצמאית, ונניח שהופעלה רק יט"א אחת, אז מה שיקרה הוא מצב שבו האוויר המגיע ליט"א שלא הופעלה, יסובב את המפוח לכיוון המנוגד ויסתובב הפוך (הדבר דומה למאוורר הביתי שאנו מכירים, כשנפעיל אותו הוא ידחוף אויר אך אם נכבה אותו וננשוף אליו אויר הוא יסתובב הפוך כמו בשבשבת או תחת רוח).

תחשבו רגע שהלקוח מפעיל רק יחידת יט"א אחת.

האוויר שהיא מייצרת חוזרת ליטאה השנייה, (זו שלא הופעלה) ותגרום למפוח שלה להסתובב במהירות עצומה לכיוון השני, אך כאשר הלקוח יפעיל את היט"א המנוע ינסה להיכנס לפעולה ולסובב את המפוח אך יצטרך להתגבר על הסיבוב ההפוך ובכך יצרוך זרם גבוהה מאוד.

למרות שלמנועים בגודל כזה יש הגנת מנוע שיקפיץ את המפסק בצריכת זרם גבוהה, ובכל זאת בכל פעם כזאת המנוע "חוטף סטירה" כמובן שלאחר מספר פעמים הוא עלול להינזק.

החלפת המנוע שניזוק לא תועיל לאורך זמן כיוון שיש לפתור את הבעיה המקורית לפני שמחליפים מנוע, במקרה שלפנינו מקור הבעיה הוא התעלה המשותפת שבין שני היטאות.

אר אר מזגנים בפעולה בודקים את מערכת החשמל
אר אר מזגנים בפעולה בודקים את מערכת החשמל

פתרון מקור התקלה:

למעשה, למקור הבעיה ישנם מספר פתרונות:

על פניו הפתרון המתבקש הוא הפרדת התעלות כלומר לכל יט"א תעלה משלה, אך גם לכך חיסרון מסוים.

כך למשל – אם מדובר בחנות עם תקרה גבוהה, לחץ האוויר נחלש משמעותית ותחושת הקירור לא תורגש מספיק החנות.

פתרון נוסף הוא לחבר את הפעלת שתי היטאות במקביל כך שלא יקרה מצב בוא אחת דלוקה והשניה כבויה ומשפיעות אחת על השנייה.

החיסרון כאן הוא שתקלה ביט"א אחת תפסיק את פעולתם של שתיהן והחנות תשאר ללא מיזוג עד לתיקון התקלה.

בנוסף חיבור במקביל פחות חסכוני במקרים בהם אין צורך במלוא תפוקת הקירור.

כך למשל בימים לא חמים במיוחד בהם ניתן להפעיל יחידת יט"א אחת ובכך לחסוך בחשמל.

חיסרון נוסף הוא שבימים שלא זקוקים למלא התפוקה לא ניתן יהיה להפעיל כל פעם יחידה אחרת ובכך לחסוך בלאי של היחידות שפועלות באופן קבוע.

פתרון נוסף מעניין ולטעמי אידיאלי הוא להתקין מחסום אוטומטי בחיבור שבין שני היט"אות לתעלת מיזוג:

כאשר יט"א מספר אחד עובדת, המחסום יסגור את מעבר אויר ליט"א מספר 2 וההפך.

כאשר שני היטאות פועלות יחד, המחסום יתמקם במרכז ויאפשר לאוויר לזרום בחופשיות משתי היטאות יחד לכיוון תעלת המיזוג.

מבחינת תיפקוד היחידות זהוא מצב אידיאלי, אך החיסרון העיקרי הוא עלות המחסום החשמלי.

כמו כן הוספת עוד רכיב מכני חשמלי שעלול להתקלקל ביום מין הימים.

אלה הם שלושת הפתרונות הקיימים ובכל מקרה להמשיך להפעיל את היטאות ללא טיפול במקור הבעיה אינו מומלץ ועלול לגרום נזק לאחת מהיחידות שוב.

במקרה המדובר הטכנאי עדכן את המתקין בממצאים והמלצות לפתרון מקור התקלה.

הטכנאי מחברתנו החליף את המנוע השרוף של היט"א והמליץ ללקוח להפעיל את שתי היטאות יחד עד לטיפול במקור התקלה על מנת להימנע מחזרה של קצר נוסף במנוע של אחד מהיט"אות.

זקוקים לשירות או תיקון יט"א? אנו זמינים לשירותכם!

דילוג לתוכן